Vyjednávanie ako riešenie nezhôd
Vyjednávanie je spôsob, ktorým zainteresované strany môžu vyriešiť nezhody týkajúce sa projektu alebo programu, aby dospeli k obojstanne prijateľnému riešeniu. Projektový manažér musí byť schopný viesť vyjednávanie tak, aby sa vyhol konfliktom. Vždy sa musí brať ohľad na záujmy a pozície každej zainteresovanej strany.
Základné prístupy vyjednávania
- Výhra – výhra (win-win) – Obom stranám ide o vzájomnú dohodu. Nepoužívajú sa žiadne nátlakové taktiky. Obom stranám ide o upevnenie vzťahov a vzájomnú spoluprácu.
- Výhra – prehra (win – loose) – Ide o získanie výhody pre seba aj za cenu nevýhodnosti pre partnera.
Vyjednávacie taktiky
Pri vyjednávaní je možné použiť jednu z vyjednávacích taktík:
- Časový nátlak
- Manipulácia s kompetenciami
- Početná prevaha
- Nové informácie
- Odvolanie sa na konkurenciu
- Predstieranie nezáujmu
- Hra na city
Typy vyjednávačov
Poznáme určité typy vyjednávačov
- Tvrdý vyjednávač – odmieta všetky ústupky, vstupuje do vyjednávania s maximálnym cieľom, snaží sa ho dosiahnuť za každú cenu
- Mäkký vyjednávač – nepoužíva nátlaky, snaží sa o dohodu, nevstupuje do konfliktu,
- Participatívny vyjednávač – optimálny vyjednávač, ide mu o rozumný výsledok vhodný pre obe strany, zastáva svoje záujmy a zároveň poskytuje priestor pre druhú stranu
Vyjednávanie je vzdelávacím procesom. Prebieha najmä v u týchto typov:
- Vizuálny typ – nadpriemerne vníma tvary, pozorný, zapisuje, aktívne reaguje, rušia ho zvuky, neporiadok, pohyb.
- Auditívny typ – nadpriemerne vníma zvuky, pri učení si sám rozpráva, má rád dialógy, rád poschúcha iných, aj seba.
- Kinestetický typ – mimoriadne vníma pohyb, učí sa pomocou činností.
- Zmiešaný typ – nerozhodný