Strategické myslenie
Základným atribútom strategického riadenia je strategické myslenie, ktoré je najvyššou etapou (formou myslenia) a súčasne základom strategického riadenia.
3 druhy – prístupy procesu myslenia v stratégii:
- mechanické – priamočiare uvažovanie
- intuitívne – pracuje metódou hlavného článku – celok sa posudzuje na základe vybratého prvku –
ktorý sa považuje za centrálny a rozhodujúci
- strategické
Najdôležitejšie princípy strategické myslenia podľa Součeka:
Princíp:
- myslenia vo variantoch (pôjdem na trh A alebo B),
- systémové myslenie
- interdisciplinárneho myslenia – (spolupráca)
- tvorivého spôsobu myslenia – prináša nové, netradičné myšlienky (opak rutinného)
- syntézy exaktného a intuitívneho myslenia – (držať sa pri zemi, v strede)
- myslenie v čase – (v čase poopravené, preformulované)
- spätnoväzobného myslenie (merateľné výsledky, kontrola, korekcia),
- vedomie nikdy neukončenej práce
- agregovaného myslenia (na seba nabaľuje poznanie, máme viac informácií, vedomostí)
- permanentnosti (nepretržitosti)
- celosvetového systémového myslenia
- koncentrácie (sústrediť sa)
- etiky myslenia
- vedomia práce s rizikom
Kľúčové schopnosti strategického manažéra:
Schopnosť:
- identifikovať hlavný problém
- posúdenia silných a slabých stránok podniku a príležitostí a hrozby z vonkajšieho prostredia – vedieť spracovať SWOT analýzu
- stanoviť vhodnú stratégiu (alternatívy stratégie pre danú situáciu)
- stanoviť kritériá výberu vhodnej alternatívy
- určiť vhodné smery (činnosti) výberu – naznačiť časový plán)
- integrovať poznatky z funkčných oblastí na riešenie problému organizácie ako celku
- spájať teóriu z praxou
- vysokej úrovne písomného a ústneho prejavu, formulácia a prezentácia problémov navrhovaných riešení
Hlavné faktory ekonomického rastu: (Japonci):
- vysoký sklon k úsporám a ich premena na investície
- vysoký podiel kapitálových investícií umiestnených do podnikov a zariadení súkromného sektora, ktoré sa transformujú do vyrobenom produkte
- aktívne zavádzanie technologických inovácií
- vysoká adaptabilita na zmeny ekonomických podmienok
- ústrednú úlohu v počiatočnom období zohrala trhová ekonomika – za značnej účasti vlády
- riadenie ekonomiky s nezakladala na ideológii, ale na pragmatických metódach
- využitie skúseností z predchádzajúcich období
- vznikla nová vrstva podnikateľov (kapitalovo tvorná) – u nás presunula kapitál vonku
- fáza rekonštrukcie sa uskutočňovala v podmienkach verejného a súkromného sektora
- vybudovanie kompletnej byrokratickej štruktúry (v pozitívnej)
- spolupráca medzi výkonnými pracovníkmi a manažérmi (je to v spätnej väzbe)
Čím sa vyznačuje japonský manažér:
- schopnosťou sa zapojiť do práce druhých
- veľkým zmyslom pre zodpovednosť
- nadšením a úprimnosťou
- taktnosťou, zdvorilosťou a výbornou organizáciou vlastnej práce