Prognóza a proces prognózovania
Úlohou analýzy externého prostredia podniku je: nielen skúmanie a hodnotenie jeho súčasného stavu, ale aj predvídanie jeho budúceho vývoja – tým sa zaoberá vedecká disciplína prognostika.
Prognóza – je kvalifikovaná predpoveď o budúcom vývoji javov a procesov
– stanovuje kvalitatívne a kvantitatívne parametre budúcich udalostí a termín ich vzniku
– jej účelom je znížiť mieru neistoty budúceho vývoja
Prognózovanie je proces na prvý pohľad rutinný ale aj analytický a syntetický. Aby sme mohli prognózovať musíme poznať informácie z mnohých oblastí napr. – ceny energii, dostatok potrebných surovín, vývoj odberateľov, konkurencie.
Proces tvorby prognózy má 5 etáp:
- Definícia prognózovaného javu a výberu časového horizontu
- dlhodobé prognózy 10-20 rokov
- strednodobé prognózy 5-10 rokov
- krátkodobé prognózy do 5 rokov/
- Štruktúrovanie skúmaného systému
- Analýza dát
- Vytváranie možných budúcností daného systému
- Výber stratégií na dosiahnutie želateľnej budúcnosti
Každá etapa prognostických prác využíva celý rad prognostických metód:
- matematicko-štatistické
- extrapolačné metódy – jednoduchá extrapolácia (spravidla lineárna)
– metóda rozhľadu faktorov vývoja,
– metóda vedúceho trendu,
– metóda obalovej krivky.
- ekonomicko-matematické modelovanie
- heuristické
- delfská metóda – expertné úvahy, údaje, názory, riešenia odborníkmi
– triedenie a spresnenie názorov expertov na objekt prognózy.
– príprava expertných výpovedí,
– samotné expertné výpovede,
– vyhodnotenie expertných výpovedí.
- brainstorming ● brainwriting
- metóda scenára ● morfologická analýza
- synektická metóda ● analytická extrapolácia (kauzálne vzťahy)
- cieľovo-orientované – metóda stromu významnosti
Pri prognózovaní vonkajšieho prostredia podniku môžeme zaujať prístup:
- zvnútra von – predmetom prognózy sú tie podnikové aktivity, ktoré sú najcitlivejšie na
vonkajšie zmeny.
Výhoda tohto prístupu je, že – úsilie a vynaložené prostriedky sa sústreďujú na overené oblasti.
Nevýhoda: môžeme zanedbať alebo ignorovať signály, ktoré sa neviažu na naše prognózované
podnikanie.
- 2. zvonka dnu – podnik prijíma na mnoho oblastí vonkajšieho prostredia, ktoré nemusia úzko
súvisieť so skúmaným podnikaním.
Výhoda: – registruje novo vznikajúce príležitosti a hrozby v nových oblastiach, ktoré sa nám
nemuseli javiť ako dôležité.
Nevýhoda: – je pomerne nákladný, poskytuje veľa informácií šumového charakteru.