Funkcie komunikácie:
Komunikácie je najväčší výdobytok človeka. Je to tiež redukcia neistoty. Vychádza z potreby uspokojiť pud po dorozumievaní. Zabezpečuje adaptáciu človeka na spoločnosť a ovplyvňuje sieť spoločenských vzťahov. Je dôležitým faktorom psychickej stability. Je jedným z najdôležitejších prvkov v organizácii. Jej funkciou je zabezpečiť integráciu jednotlivých zložiek firmy do koordinovaného celku. Vďaka nej možno modifikovať správanie, dosahovať efektívne zmeny, účelovo využívať informácie a realizovať stanovené ciele.
Význam komunikácie v súčasnej spoločnosti
- informačná spoločnosť
- znalostná spoločnosť a spoločnosť celoživotného vzdelávania
- komunikačná stratégia
- komunikačná kríza spoločnosti
Vo fáze informačnej spoločnosti vyžadujú zamestnávatelia od budúcich spolupracovníkov v rámci socio-kultúrnej kvalifikácie:
- komunikačné schopnosti (verbálne, neverbálne, písomné, ústne, individuálne aj tímové),
- prezentačné schopnosti a vedomosti – schopnosť produktívne diskutovať, argumentovať a polemizovať,
- zdravé sebavedomie, tolerantnosť, uznávanie morálnych a etických hodnôt, kreativitu, flexibilitu a iniciatívnosť,
- schopnosť práce v tíme a kreatívnu spoluprácu vo vekovo, sociálne a etnicky heterogénnych tímoch.
Základné pojmy
V prípade komunikácie medzi ľuďmi hovoríme o sociálnej komunikácií – 3 druhy: ústna, písomná, vizuálna-
Z hľadiska použitia komunikačných prostriedkov sa komunikácia delí na: verbálnu, neverbálnu a realizovanú činmi a skutkami.
Komunikačné jednanie je vždy zamerané na dosiahnutie predpokladaného cieľa, ktorým môže byť:
- výmena informácií
- ovplyvňovanie správania ľudí
- ovplyvňovanie medziľudských vzťahov medzi jednotlivcami a k vlastnej osobe
Funkcie komunikácie
- informatívna
- poznávacia
- inštruktívna
- vzdelávacia a výchovná
- osobnej identity
- socializačná a spoločensky integrujúca
- presvedčovacia
- posilňujúca a motivujúca
- zábavná
- zdôverovacia
- úniková
Komunikačné kompetencie = súbor všetkých mentálnych predpokladov, ktoré človeka činia schopným komunikovať, realizovať komunikačné procesy a hodnotiť na nich účasť iných (zahŕňa taktiež uplatňovanie socio-kultúrnych pravidiel – napr. rečová etiketa)
Komunikačné schopnosti = súhrn: úrovne hovoreného prejavu, emočné kompetencie, zdravá sebaistota, sebapoznanie, poznanie komunikačných partnerov.
Patria sem:
- počúvanie a naslúchanie (53 %)
- rozprávanie (16 %)
- čítanie (17 %)
- písanie (14 %)
- vnímanie neverbálnej komunikácie.
Typy komunikácie
Agresívna, asertívna, cudzojazyčná, človeka s počítačom, dotyková, dvojsmerná, e-mailová, interpersonálna, jednosmerná, konfliktná, masová, mediálna, moderátorská, náhodná, negatívna, obchodná, odborná, oficiálna, pozitívna, pasívna, pracovná, právna, písaná, rečová, skupinová, sociálna, spoločenská, tvárou v tvár, vedecká, verbálna, zámerná, sprostredkovaná
Zásady efektívnej komunikácie
Pre úspech v zamestnaní je rozhodujúce:
- ako ľudí poznáme (60 %)
- aký dojem dokážeme vzbudiť (30 %)
- ako dobrí vo svojej práci sme, čo vieme, aké je naše individuálne know-how (10 %)
85 % osobného úspechu spočíva v umení jednať s ľuďmi a len
15 % v znalostiach.
Základné požiadavky efektívnej komunikácie: zreteľnosť, stručnosť, správnosť, úplnosť, zdvorilosť
Základné doporučenia pre efektívnu komunikáciu (Carnegie)
Základné pravidlá jednania s ľuďmi
Ako sa zapáčiť ľuďom
Ako presvedčiť ľudí
Ako zmeniť ľudí bez toho, aby ste sa ich dotkli
Základné pravidlá jednania s ľuďmi
Neznižujte hodnotu druhých ľudí (nedevalvujte ich)
Zvyšujte hodnotu druhých ľudí (evalvujte ich)
Podnecujte druhých ľudí v činnosti
Faktory ovplyvňujúce proces komunikácie
- môžu mať charakter individuálny, sociálny alebo situačný
- môžu proces komunikácie urýchľovať (akcelerátory) alebo spomaľovať (retardéry)
Komunikačné bariéry
Sú prekážky, ktoré musia byť pri komunikácii prekonávané, alebo ktoré uskutočneniu komunikácie bránia
Hlavné komunikačné bariéry:
- nadmerná a neadekvátna komunikácia – vedúca k informačnému zahlteniu
- nesprávne kódovanie alebo dekódovanie správy
- voľba nevhodného komunikačného média
- zlyhanie spätnej väzby – chýba istota, či bola správa správne pochopená a interpretovaná
- nevhodný slovník – používanie slangov, vysoko špecializovaných termínov
- nesprávne, nekompletné alebo neadekvátne informácie
Prekážky (bariéry) v komunikácii možno rozdeliť do niekoľkých skupín:
- Bariéry vnímania:
- environmentálne stimuly
- postoje a hodnoty príjemcu
- potreby a očakávania príjemcu
- Bariéry pochopenia:
- jazyk, sémantické problémy
- schopnosť príjemcu počúvať a prijímať zvlášť tie správy (odkazy), ktoré sú ohrozené v dôsledku jeho alebo jej ponímania
- príliš dlhá, obšírna komunikácia
- účinok statusu
- Bariéry prijatia:
- predsudky
- individuálne konflikty medzi odosielateľom a príjemcom
Eliminácia komunikačných bariér: istota, že správa sleduje zreteľný cieľ; venovanie dostatku času príprave správy; zvolenie vhodného prostredia pre ústnu komunikáciu; vyžiadanie si rady, ak ju potrebujeme; predpokladanie otázok príjemcu; starostlivá voľba najvhodnejšieho komunikačného média; mať pri príprave správy vždy na mysli jeho príjemcu; využívať spätnú väzbu pre overenie správnosti interpretácie prijatej správy; pri každej príležitosti priebežne zdokonaľovať svoje komunikačné schopnosti; vždy si uvedomovať, že odkaz musí byť zreteľný, úplný, stručný, správny a zdvorilý; nedávať príjemcovi také správy, aké nechceme aby príjemca dával nám.